Steeds meer Nederlanders verruilen hun werk in loondienst voor het
ondernemerschap. De Kamer van Koophandel schat het aantal nieuwe
inschrijvingen op 115.000 in 2010, een groei van 9 procent ten aanzien van
2009.

Lang niet alle starters zijn jong; een kwart van deze nieuwe inschrijvingen
zijn 55plussers, zegt Roel van der Beek, projectleider bij de Kamer van
Koophandel. Ook de motieven zijn veranderd. "Vroeger startten veel
ondernemers om rijk te worden, maar tegenwoordig is zelfontplooiing de
belangrijkste reden, een hele goede ontwikkeling."

Maar van deze montere starters houdt 50 procent er binnen vijf jaar mee op; ze
slagen er niet in voldoende inkomen te genereren. Is het ondernemerschap wel
voor iedereen weggelegd?

Volgens Hans Droste, oprichter van De Ondernemerstest, worden sommige
competenties, zoals commercieel talent en lef te veel benadrukt, terwijl
andere eigenschappen onderbelicht blijven. "De belangrijkste eigenschap
van een ondernemer is echt niet of je goed in acquisitie bent. Belangrijker
is dat je een strategie hebt; een meerjarenplan. Helaas zie ik dat het daar
juist aan ontbreekt bij veel ondernemers."

Droste ontwikkelt uitgebreide online tests voor verschillende ondernemers, van
zogenoemde prestarters tot mensen die die al een tijdje ondernemen. "Ik
merk dat het stereotype nog vollop in leven is; succesvolle ondernemers zijn
goed in acquisitie, en durven veel risico te nemen. Maar dat idee is echt
achterhaald. Feitelijk kan iedereen succesvol ondernemer worden. Je kunt
zoveel taken tegenwoordig uitbesteden, dus als je geen commercieel talent
bent, of slecht bent in boekhouden kun je alsnog voor jezelf beginnen."

Onderzoeksbureau Motivaction bracht eerder dit jaar zes verschillende
archetypes ondernemer in beeld; van de ontplooier die sterk gericht is op
zelfverwezenlijking, tot de jager, die altijd op zoek is naar ‘gaten in de
markt'. Opvallend was dat deze laatste groep maar 4 procent van alle
ondernemers beslaat. "Het stereotype beeld van de ondernemer – de
snelle jongen die overal kansen ziet – blijkt slechts een relatief kleine
groep", concluderen de onderzoekers.

Ook volgens Roel van der Beek bestaan ‘de’ succesvolle ondernemer niet. "Maar
ik vind toch dat je niet te bang moet zijn aangelegd. Als je je nu al zorgen
maakt over hoe je klanten binnenhaalt, of hoe je de administratie op orde
moet houden, dan adviseer ik: blijf lekker in loondienst. Ondernemen is toch
voor mensen die van aanpakken houden, die het leuk vinden te reageren op
marktveranderingen."

Ingrid Isphording begeleidt professionals die voor zichzelf beginnen. "Om
ondernemer te worden, heb je doorzettingsvermogen nodig en discipline",
zegt de Brabantse coach. "Je moet creatief zijn, en voldoende
zelfvertrouwen hebben om alleen, zonder collega’s aan de slag te kunnen."

Ook vergt elk type ondernemerschap andere competenties, zegt Isphording. "Ik
denk dat veel mensen freelancer kunnen worden. Je doet dan bijna hetzelfde
werk als een werknemer, maar dan in een ander dienstverband. Maar als je ZZP-er
bent, en een eigen product in de markt wil zetten, dan heb je veel meer
ondernemerscompetenties nodig."

Zes ondernemerstypes volgens Motivaction:

1. Jagers (4 procent): zijn altijd op zoek naar het gat in de markt en hechten
veel belang aan status en succes.

2. Experts (22 procent): hebben veel geldingsdrang. Ze nemen niet graag
risico's. Ze hechten veel waarde aan vernieuwing. Experts houden het heft
graag in eigen handen en hebben moeite met delegeren.

3. Pragmatici (26 procent): zijn de no-nonsense ondernemers met hart voor hun
bedrijf en het personeel en oog voor de klant. Maar soms vergeten ze
zichzelf in alle drukte.

4. Hoeders (13 procent): hechten aan normen en waarden, zijn plichtsbewust en
relatief conservatief. De verantwoordelijkheden die het ondernemerschap met
zich meebrengt, vallen veel hoeders zwaar. Van alle ondernemers staan
hoeders relatief het meest open voor werken in loondienst.

5. Ontplooiers (34 procent): Ontplooiers denken meer in uitdagingen dan in
problemen en zijn sterk toekomst georiënteerd. Hechten veel waarde aan
zelfontplooiing en plezier in het werk.

6. Einzelgängers (1 procent): Zelfbeschikking en vrijheid zijn het
allerbelangrijkst. Status en veel geld verdienen vinden ze niet zo
belangrijk.

Lees ook:

Meer ondernemersnieuws op Z24: wat vind jij?

Ondernemer: wat voor type ben jij?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl